skrevet af Mads Timmermann i kategorien Brevkasse, Kost

Kan man spise sine rynker væk? - Få svaret her

Kan man spise sig til et yngre udseende? Dette spørgsmål samt en række relaterede besvarer jeg i dette indlæg.

9.1 ud af 10. Baseret på 1500+ anmeldelser.

Spørgsmål: “Kan man spise sine rynker væk? - Få svaret her”

Hej Mads

Hvad er det kosten gør ved min krop?

Hvad er det jeg spiser, som gør mig ældre?

Hvad skal jeg spise, for at se yngre ud?

Hvordan får jeg den sunde kost ind i min hverdag?

Svar til: “Kan man spise sine rynker væk? - Få svaret her”

Hejsa!

Mange tak for spørgsmålene. Dem er jeg super glad for, og jeg vil gøre mit bedste for at besvare dem så godt som muligt!

Hvis du er fan af podcast-mediet, kan du faktisk høre dine spørgsmål besvaret heri. På et tidspunkt interviewede jeg nemlig kost- og sundhedsekspert Mads Bo, og vi kommer blandt andet ind på dine spørgsmål. Hvis du kunne tænke dig at høre denne episode, så klik her.

Hvis du er mere til tekst-mediet, så fortsæt endelig med at læse, for herunder vil du få en række fyldestgørende svar på dine spørgsmål.

Hvordan spiser man sig ung og flot?

Til en vis grad kan du faktisk spise dig til et ungt og flot udseende. Med dette menes, at med en sund kost kan du minimere risikoen for at få rynker, og de rynker, som du har fået, kan blive mildere. Dog er det sjældent, at man kan klare det hele med kosten. At bevare en smuk, ungdommelig hud kræver som oftest en indsats på flere fronter.

Gode anti-aging-cremer er et rigtig godt supplement til en sund livsstil, hvis du vil have en smuk og ungdommelig hud. Kombinerer du brugen af sådanne produkter med hyppig motion og sund, kost giver du dig selv rigtig gode forudsætninger for at få en smuk, ungdommelig hud.

Hvis du mangler et anti-aging-produkt, vil jeg i al beskedenhed anbefale min dagcreme, som indeholder en masse gode antioxidanter, hvilket er lige, hvad du har brug for.

Cremen indeholder tilmed et UVA/UVB-solfilter, hvilket også er yderst vigtigt i forhold til at undgå rynker. Solens stråler er nemlig meget hårde for huden, og disse stråler kan lokke rynkerne frem. Det er derfor vigtigt, at vi beskytter os mod strålerne året rundt.

Rigtig mange glemmer, at solens stråler også rammer dem i vintermånederne, og derfor er det kun i sommermånederne, at de husker at beskytte sig mod disse. Med en god dagcreme, der indeholder solfiltre, slipper du for at bekymre dig om beskyttelse, da du helt automatisk vil være beskyttet hver eneste dag.

Nå… Nu til det, som afsnittet skal handle mest om, nemlig hvilke fødevarer du bør undgå, hvis du vil minimere risikoen for at få tydelige rynker, og hvilke du hellere end gerne må spise en del af.

Undgå for meget sukker

Sukker smager sødt og lækkert. Rigtig mange lækre ting indeholder det stads, men desværre er sukker ikke super godt for hverken din hud eller dit helbred. Sukkeret fiser nemlig ud i blodet, hvorefter det sendes videre til huden. Her kan det på sigt ødelægge overfladen.

Dette er forklaringen på, hvorfor jeg anbefaler, at du skærer ned på sukkerindtaget, hvis du vil have en smuk, dejlig hud. Jeg siger ikke, at du skal være fanatisk omkring dit indtag.

Selvfølgelig må du spise et stykke kage af og til. Jeg siger bare, at du med fordel kan tænke over dit indtag og bestræbe dig på at minimere mængden af sukker, du fylder i gabet.

Undgå mad med for mange hurtige kulhydrater

Slik, hvidt brød, lys pasta, pizza, sodavand, juice og andre madvarer, der indeholder de såkaldte hurtige kulhydrater, bør ikke udgøre hovedparten af din kost, hvis du gerne vil undgå rynker.

Hurtige kulhydrater kaldes for ‘hurtige kulhydrater’, fordi de optages meget hurtigt i blodet og får blodsukkeret til at stige. Indtagelse af sådanne kulhydrater i voldsomme mængder vil kunne føre til, at din hud ældes ganske hurtigt.

Fisk er godt!

Fede fisk er bare sagen! Dette skyldes, at sådanne fisk indeholder en masse omega-3-fedtsyrer, og disse fungerer som antiinflammatoriske stoffer.

Makrel, laks, sild og helleflynder er fantastiske fisk, når det kommer til at få omega-3-fedtsyrer, så spis gerne disse fisk i ny og næ. Ligesom med alt andet kan man dog også få for meget fisk, så jeg anbefaler på ingen måde, at din kost udelukkende består af fede fisk. Sørg i stedet for at spis varieret.

Giv den gas med grøntsager

Grove grøntsager er vildt gode for dig og din hud. Dette skyldes, at grøntsager er rige på vitaminer, kostfibre og anti-oxidanter. Du gør derfor dig selv en stor tjeneste, hvis du supplerer dine måltider med lækre grøntsager.

Urter og bær slår betændelse ned

I krydderurter og mange forskellige bær findes der en masse antiinflammatoriske stoffer, som kan slå betændelse ned. Dette er super godt!

Sørg for at få nogle af de rigtige fedtstoffer

Måske har du hørt, at der findes nogle fedtstoffer, der er bedre end andre. Hvis ikke, så har du i hvert fald nu, og de fedtstoffer, som jeg anbefaler, at du får en del af, er antiinflammatoriske fedtstoffer.

Den type fedtstoffer finder du blandt andet i rapsolie, olivenolie, mandler, nødder, peanutbutter, avocado og oliven.

Hvornår skal du benytte at overveje anti-aging?

Mange tror, at man først skal begynde at overveje anti-aging, så snart man får rynker. Dette er dog på ingen måde min anbefaling. Jo før du begynder at tænke over anti-aging, desto senere vil dine rynker formentligt komme.

Derfor er mit svar på, hvornår du skal begynde at overveje anti-aging: I går. Hvis du vil læse endnu mere om, hvorfor du bør begynde behandlingen så tidligt, så muligt så tjekke denne artikel.

Vil du vide endnu mere om anti-aging?

Ovenstående fødevarer kan have en anti-aging-effekt på din hud og generelt bare hjælpe dig med at blive endnu mere sund.

Hvis du kunne tænke dig at vide endnu mere om anti-aging, og hvad du kan gøre for at undgå rynker, så klik på linket herunder.

Klik her, hvis du vil læse den ultimative guide om anti-aging og rynker.

Ha’ en dejlig dag!