Cremer og cookies

Vidste du godt, at stort set alle hjemmesider bruger såkaldte cookies, så hjemmesidens teknik, statistik og marketing virker mest optimalt?

For transparens, skal du selv sige OK til dette. Og fortryder du, kan dit samtykke altid igen.

Så, er det også okay med dig, at vi og vores tredjeparter sætter cookies, så vi gør dit besøg på vores hjemmeside bedst muligt og viser dig de mest relevante produkter?

  • Nødvendige
  • Statistik
  • Marketing

Hokus pokus & Billedbehandling

Er du frustreret over dine bumser? Føler du at hudplejeprodukter snyder og at reklamer burger billedbehandling og hudplejeprodukter ikke virker?

Hokus pokus & Billedbehandling
Forside / Blog / Pleje / Hokus pokus & Billedbehandling

Forfatter Mads Timmermann

Mads har 14+ års erfaring som hudekspert, og har skrevet/gennemlæst denne artikel.

Kender du fornemmelsen af, at der er lige lovlig langt mellem dit eget spejlbillede og de perfekte modeller i reklamerne? Hemmeligheden er billedbehandling.

Da jeg nåede puberteten, var det som at blive ramt af en løbsk rutebil: *SLAM!* Og så kunne jeg ellers sige goddag til akne i hele ansigtet.

Jeg havde ikke været særlig optaget af mit udseende tidligere, men pludselig kom det til at fylde rigtig meget. Jeg var fuldstændig overbevist om, at alle omkring mig kun så bumserne! De fejl, jeg så i spejlet – forskellen mellem mig og reklamerne – sugede simpelthen alt mit fokus. Og jeg kunne ikke forestille mig, at andre ikke så det, jeg så. Med tiden udviklede det sig til både ondt i maven og svedige hånd flader, hver gang jeg skulle møde andre mennesker. – Jeg ved, det kan være svært at forestille sig i dag, men jo, jeg blev faktisk mere og mere indelukket. Ja, næsten genert! Men så var der jo heldigvis alle produkterne, som lovede at være løsningen. Jeg søgte hjælp alle de steder, jeg kunne komme i tanke om: Læger, kosmetologer og sågar hos de ansatte i butikkerne med skønhedsprodukter. Og de havde alle det samme svar til mig: Køb dette produkt, og *HokusPokus* så er dét problem ude af verden!

Så jeg smurte og smurte og smurte. Hvis jeg skal komme med et lavt bud, har jeg brugt mindst 100.000 kroner i min jagt på en hurtig vej til reklamelækker hud.
– Ikke at den var særlig hurtig. Snarere tværtimod. Pengene forsvandt godt nok hurtigt fra min bankkonto, men pizzaen på mine kinder k tilsyneladende bare ere og ere toppings.

Det jeg glemte

Men der var noget jeg glemte, imens jeg løb rundt med poser fyldt med hudplejeprodukter eller gemte mig i en mørk bumsekamuflerende krog til festerne.

Jeg glemte at være Mads! Jeg glemte fuldstændig, at jeg elskede at være sammen med andre, og at mine omgivelser også elskede mig for min energi og nærvær. Jeg glemte at fokusere på det, der i virkeligheden gør os smukke.

Det, der er det smukkeste ved dig, og det, som folk omkring dig husker, når de har mødt dig og talt med dig, er din personlighed: Det man ser i dine øjne, din dejlighed og din udstråling.

– Hvad, de helt sikkert hurtigt glemmer, er, om du havde husket at bruge dækstift på en bums. Det er nemlig yderst sjældent, at folk overhovedet bemærker den slags.

Første Aha: Bumser på skærmen – væk med billedbehandling

Det ved jeg i dag, men tilbage i Aalborg var jeg stadig mere bumseramt end nogensinde. Og jeg brugte stadig modellerne som facitliste for, hvad det ville sige at være perfekt. Det er nok derfor, den første store Aha-oplevelse stadig står så lysende klart den dag i dag.

Jeg var blevet optaget på uddannelsen som mediegrafiker og begyndt som elev på et reklamebureau. Det betød, at jeg for første gang kom om på den anden side og kunne kigge ned i maskinrummet på reklameindustrien. Der, hvor billedbehandling er et af de vigtigste ”skønhedsprodukter”.

En dag var vi på en optagelse, for – ja, godt gættet: et hudplejeprodukt – og både modellens makeup og lyset var perfekt. Alligevel fik jeg billederne ind på min skærm til rettelser. For selvom pigen var flot, og stylisten var dygtig, så var der alligevel nogle urenheder, der skulle fjernes.

Jeg kunne ikke lade være med at grine. Tænk dig: Her var vi, i gang med at lave reklame for et hudplejeprodukt, der lovede silkefin hud på rekordtid. Men i virkeligheden var det et computerprogram og mig, der sørgede for, at pigen blev bumsefri.
– Det var jo netop den slags produkter, jeg brugte alle mine sparepenge på!

Andet Aha!

Nogle år senere, havde jeg lagt reklamebranchen bag mig og helliget mig hudpleje. Jeg ville kende faget til bunds og supplerede derfor min research med en uddannelse som hudterapeut.
– Det skulle blive min anden store Aha-oplevelse.

Vi lærte naturligvis en masse om hud, produkter, metoder osv. Men en lige så stor del af vores tid gik med at lære at blive gode sælgere. Meget sjældent lærte vi om, hvordan vi kunne vejlede kunder til selv at pleje deres hud med nærende kost og gode vaner.

Det var altid produkter med *HokusPokus*-effekt, vi skulle have over disken. Hvad der reelt var på ingredienslisten af parfume og farvestoffer, var ikke så vigtigt. Vi pegede på billederne med modellerne og lovede, at de fine krukker ville være lyntoget til samme resultat. – Jeg kunne genkende billederne. Ja, du har sikkert gættet det: Det var den samme slags billeder, som dem jeg havde haft til billedbehandling på min computer. Efter den oplevelse var jeg ikke længere i tvivl. Jeg ville arbejde målrettet for at nde de metoder, der kan give dig, mig, og måske endda modellen fra reklamen, den smukkeste hud. – Uden billedbehandling! – Uden *HokusPokus*!

Fra skjult til strålende – uden billedbehandling

Jeg er blevet bekræftet i, at det var den helt rigtige beslutning et utal af gange, men én episode husker jeg specielt.

En ung mand på omkring 17 år kom til en konsultation hos mig. Det var midt om sommeren og tæt på 30 grader udenfor. Jeg sad næsten inde i min ventilator på kontoret. Derfor kan du sikkert forestille dig, at jeg blev noget overrasket, da han havde et kæmpestort uldent halstørklæde på, der var viklet hele vejen op omkring hans ansigt!

Jeg bad ham naturligvis om at tage halstørklædet af, og så kunne jeg se, hvad det var, der plagede ham: Han var slemt angrebet af akne. Jeg kunne virkelig føle, hvor skidt han havde det. Jeg var med det samme tilbage til mine egne teenageår og ønskede brændende at hjælpe ham.

Vi talte sammen, og han fortalte mig sin historie. Den mindede så meget om min egen, at det var skræmmende. Han havde, som jeg, rendt fra den ene behandler til den anden. Købt bunker af produkter, og senest havde han fået foretaget en såkaldt diamantpeeling. Jeg var ved at falde ned af stolen, da han fortalte, hvad den havde kostet!
– Kan du forestille dig at havde betalt 1.500 kroner for en behandling, men ikke få andet end øm og blodig hud? Og efterfølgende få et endnu kraftigere udbrud af akne på grund af den stresstilstand, overgrebet havde medført!

Så den unge mand var allerede tilbage i halstørklædet, som han stort set ikke havde turdet tage af i et år, fordi han frygtede omgivelsernes reaktion.

Jeg indså, at det ikke var nok med en vejledning i hudpleje. Hvis han skulle have det godt med sig selv, måtte vi bearbejde hans angst for at vise omverdenen sit ansigt. Vi måtte vende hans fokus på det, han så som fejl, til alt det fantastiske ved ham.

Første trin var, at han skulle prøve at tage halstørklædet af og gå tilbage til Svanemølle Station, som mit kontor lå ved siden af. Han var skrækslagen, men gik alligevel med til det efter lidt overtalelse. Jeg var meget spændt på, hvordan det ville gå. En time senere modtog jeg en mail fra ham. Det er en af de bedste mails, jeg nogensinde har fået!

Det var lykkedes ham at gå ned til stationen, og til hans store overraskelse var der hverken nogen, der grinede eller rynkede på næsen. I stedet havde han set folk ind i øjnene, smilt og modtaget 100 smil tilbage.
– Prøv at tænke på, hvilken forandring det var for ham: Fra at have skjult sig, havde han nu taget det første skridt til at møde verden som sig selv. Til at stå ved sig selv og være stolt af det! Han havde, som jeg, glemt sig selv, men nu var han på vej tilbage.

Den unge mands historie er en af grundene til, at jeg har valgte at skrive denne bog. Slut med *HokusPokus* og billedbehandling. Du skal have alt det, der gør dig smuk og nærer det smukkeste ved dig: Din personlighed, din dejlighed og din fantastiske udstråling! Du skal huske dig selv, og du skal elske dig selv.

Kommentarer

0 kommentarer

Skriv en kommentar