Får jeg for lidt protein, hvis jeg ikke spiser kød?

En klassisk tanke hos rigtig mange i forhold til at gå 100 % på grøntsager, er behovet for protein – eller måske nærmere den sidste logiske argumentation mod at droppe kød.

Argumentation som at det bliver svært, at alle andre spiser kød, hvad skal jeg spise til næste familiefest og så videre, og så videre. Den slags undskyldninger er du forhåbentlig for længst ovre! For ja, det bliver svært at gå 100 % væk fra kød til fordel for grøntsager.

At alle andre spiser kød, gør det ikke mere rigtigt! Der sælges eksempelvis fortsat cigaretter, selvom det er direkte sundhedsskadeligt og forbudt langt de fleste steder efterhånden.

Imidlertid er der nu altså heller ingen, som siger, at du skal gå 100 % væk fra kød. Du kan jo spise kød en sjældent gang, ligesom du kan spise ost, et stykke lagkage og så videre.

I forhold til protein, så er det en vigtig del af din kost for at kunne opbygge muskler og styrke.

Der findes dog masser af protein i mange forskellige grøntsager for eksempel: Spinat, gojibær, figner, nødder, avocado, bønnespirer, hampfrø, broccoli, maca rod, blomkål, mandler, byggræs, sesamfrø, svampe, brøndkarse, solsikkekerner, spirulina, søde kartofler, quinoa, aspar-ges, græskarkerner, chiafrø, bønner og kikærter.

Det bør desuden være tankevækkende, at verdens stærkeste dyr – elefanter, næsehorn,
gorillaer, vilde heste og tyre – ikke spiser dyr, men lever af grøntsager og planteprotein til at opbygge muskler.


Mads Timmermann

Ekspert i smuk hud og stifter af Danish Skin Care



Dette indlæg er markeret med