Giver styrketræning og motion bumser?

Hej Mads

Jeg er 24 år og er pludselig begyndt at få bumser igen, hvilket er voldsomt frustrerende. Specielt fordi jeg jo virkelig ikke er teenager længere. Jeg var dog heldig ikke at få særligt mange bumser i teenageårene, men det er fortsat enormt frustrerende at få dem nu.

Jeg er dog samtdigt begyndt at styrketræne en del og løber også indimellem en lang tur. Mit spørgsmål er derfor, giver styrketræning og motion bumser? Altså kan det være fordi jeg er begyndt at træne, at jeg pludselig får mange bumser – altså mange store gule bumser. 

Kan det være på grund af min træning, at jeg nu pludselig får bumser? 

Håber du vil svare på mit spørgsmål og måske komme med nogle råd til, hvordan jeg kan forsætte med at træne – altså træne og styrketræne uden at få bumser. Er nemlig rigtig glad for at være kommet igang med at træne, synes det giver mig langt mere energi. Det er bare enormt frustrerende og virkelig ikke fedt pludselig at have mange bumser.

På forhånd tak for svar

Morten

Hej Morten

Lad mig lige starte med at sige at det er super fedt at du træner! Og at du har fokus på at pleje din krop med motion! Det vil helt sikkert komme dig, din krop og sundhed til gode både nu og langt ind i fremtiden.

I forhold til dit spørgsmål om hvorvidt træning og styrketræning giver bumser, så er det et super godt spørgsmål! Og jeg vil da meget gerne forsøge at besvare det!

Der er nemlig rigtigt mange, som oplever, at de får flere bumser, efter de har trænet, motioneret, dyrket sport eller styrketrænet. Men passer det virkelig, at du kan få bumser af at motionere.

Eller, som mange også spørg mig: Kan man få bumser af at svede?

Det ville være temmelig tarveligt, hvis det var sådan. Specielt, når der netop er så enormt meget fokus på at vi skal træne, motionere og dyrke sport – netop for at være gode ved os selv og passe på vores helbred.

Det er dog desværre sådan, at styrketræning kan være med til at øge forekomsten af bumser. Præcis ligesom alt anden motion, sport og idræt kan være årsag til bumser. I det nedenstående vil jeg forsøge at komme nærmere ind på, hvad du kan gøre for at undgå bumser og uren hud, når du træner. Uren hud og bumser skal nemlig på ingen måde og aldrig nogensinde holde dig fra at træne. Ved at følge mine nedenstående råd og holde din hud ren, kan du sagtens undgå bumser forårsaget af træning.

Gentager lige:

Opgiv aldrig din træning og sport på grund af uren hud og bumser. Sørg i stedet for at minimere problemerne, som kan giver bumser, når du træner. Og sørg for at rengøre din hud efter træning.

Hvorfor giver træning bumser?

Bumser opstår hovedsageligt hormonelle forandringer i kroppen. Det er især i puberteten at niveauet af de mandlige kønshormoner øges, og det kan give bumser. Når du styrketræner vil kroppen også gennemgå nogle hormonelle forandringer. Niveauet af det mandlige kønshormon testosteron vil ofte stige hos både mænd og kvinder i forbindelse med styrketræning. Det er blandt andet også derved at du opbygger muskler, får styrke osv – så det er altså en helt almindelig og ganske nødvendig proces ved træning. Trods problemet er at det kan være årsag til bumser på grund af de hormonelle forandringer.

Hormonelle forandringer, kan altså være noget af årsagen til at du oplevere flere bumser i forbindelse med træningen. Det er NETOP også derfor at hviledage er enormt vigtige, således at kroppens hormoner kan stabilisere sig selv igen. Restitution er altså enormt vigtigt, når man træner.

I forhold til hviledage og restitution kan jeg tilføje, at det faktisk også er her at musklerne vokser og bliver større. Trods det kan føles, som at musklerne vokser allerede nede i træningscentret, når du løfter jern. Det er dog kun musklerne der spændes. Musklerne vokser først, når spændingen igen forsvinder og kroppen får hvile.

Så vil du styrketræne og dyrke motion, så sørg for restitution og hvile dage. Både for at få det fulde resultat af din træning, men i forhold til dit spørgsmål om bumser, så især også for at kroppens hormoner kan stabiliseres igen og du derved kan undgå bumser, som ellers kan opstår gennem træning.

Det er dog ikke kun hormonelle forandringer, som kan give bumser i forbindelse med træning. Sved er også en faktor, hvilket jeg lige vender retur til.

For selvom det kan virke som om, at det er selve træningen, som giver dig uren hud, så er det ikke nødvendigvis sådan, det hænger sammen.

Et virkelig stort problem i forhold til træning og bumser er faktisk at kroppen mangler styrke. Ikke styrke, som i du skal løfte tungere, men styrke i form af vitaminer, mineraler og energi. Altså god energifyldt mad og drikke.

I forbindelse med træning og for at undgå, at få bumser af din træning, så er det virkelig vigtigt også at sætte stor fokus på din kost. Sørg for rigeligt med protein, væske og især kulhydrater – sidst nævnte glemmer mange, men er utroligt vigtigt for en krop i balance.

Du skal altså virkelig sørge for at få FYLDT energi depoter op efter træning, således at din krop ikke er “underernæret” og “udsultet” og dermed stresser/kæmper med at få energien til at holde til. Mangel på sund mad er en af det helt store årsager til bumser og uren hud, når man træner. Så sørg for at have stor fokus på din kost – og sørg virkelig for at få slappet af og restitueret efter træning, for at undgå bumser

Har du ændret i din kost?

Måske du allerede har stor fokus på din kost. Måske du allerede sørger for at få masser af vand. Måske du ligefrem sørger for at drikke en proteindrik lige efter træning, så du får fyldt depoterne godt op.

Måske du bare kan sige, at du allerede er begyndt at spise eller drikke anderledes efter du er begyndt at træne. Og er begyndt at spise meget mere, hvilket selvfølgelig er helt naturligt – træning giver en virkelig god appetit.

MEN, det er ikke sikkert du spiser og drikker det rigtige.

Det er for eksempel blevet meget populært at drikke en blanding af mælk og proteinpulver efter træningen. Eller blot drikke en proteinshake efter træning – eller selv udrøre noget proteinpulver i vand.

Mælk og proteinpulver baseret på mælk – altså proteinpulver med valleprotein – er en virkelig dum ide at spise i store mængder. Specielt, hvis man oplever bumser og uren hud i forbindelse med træning. Mælk er nemlig den eneste fødevare, som er direkte årsag til bumser – herunder gælder også proteinpulver lavet på mælk eller indeholdende valleprotein.

– Få svar på hvorfor mælk giver bumser – og hvordan mælk er årsag til bumser her

Vil du spise proteinpulver, så sørg ALTID for at vælge vegetabilsk proteinpulver. Altså proteinpulver skabt på grøntsager, korn og urter.

I forbindelse med at du måske har fået en noget større appetit bør du virkelig også være opmærksom på at du ikke øger dit indtag af mælk – f.eks. du spiser mere havregryn med mællk. Eller måske du spiser skyr, ymer eller youghurt og ost. Det kan være årsag til bumser, da det indeholder mælk.

kort sagt: Hvis du er begyndt at drikke og spise mere mælk, kan det være, at det i virkeligheden er mælken og ikke træningen, som er skyld i dine bumser.

Det skal også lige tilføjes til proteinpulver og fokus på øget indtag af protein i forbindelse med træning, at meget protein i sig selv ikke er godt. Ved godt at der er meget fokus på at vi skal have meget protein, for at musklerne vokser. Nogen mennesker tror sågar at protein er det eneste, som får musklerne til at vokse. Det er en helt fejl tankegang. Faktisk får vi mere end rigeligt protein gennem en almindelig balanceret sund kost.

Men vil man spise mere protein, så sørg for at begræns det. Overforbrug af protein kan nemlig også være med til at give bumser og uren hud.

Præcis ligesom mangel på kulhydrater kan være årsag til bumser og uren hud.

Sved kan forværre dine hudproblemer

Når du træner, sveder du sikkert. Sved giver ikke bumser, men hvis du har tendens til uren hud, kan sved forværre situationen.

Det bedste er, hvis du altid sørger for at gå i bad straks efter du har afsluttet din træning. Sørg også altid for at bruge en mild ansigtsrens (det kunne med fordel være Clean Skin Face Wash) og en mild kropsvask til resten af kroppen, således at du kan fjern sved og svedbakterier fra kroppen efter din træning og derved undgår bumser efter træning. Du skal ikke skrubbe huden hårdt, da det blot kan give flere problemer.

Vælg også altid at bruge rent træningtøj. Genbrug aldrig træningstøj fra gang til gang, da gammelt sved indeholder bakterier. Når du til næste træning bliver varm, åbnet hudens porer og bakterier trænger nemt ned i huden og kan skabe problemer. Træningstøjet kan altså være direkte årsag til bumser. Sørg altid for rent træningstøj.

Opgiv ikke træningen

Her til slut vil jeg lige igen igen slå fast, at træning er sundt for kroppen og også gavnligt for din sundhed. Opgiv derfor aldrig din træning fordi det træning kan være årsag til bumser. Sørg istedet for at sætte fokus på at minimere de problemer ved træning, som kan være årsag til bumser.

Det skal også lige nævnes, nu vi har haft meget fokus på at træning er årsag til bumser, at træning faktisk også kan være med til at fjerne bumser. Træning øger blodcirkulationen, reducerer stress (som kan medvirke til at man får uren hud), og forhindrer tilstoppede porer.

Desuden er en sund krop, som er i form og trænet, langt bedre til at modarbejde og bekæmpe bumser og andre problemer i kroppen.

Så husk på, at hvis du får bumser efter træning, skyldes det sandsynligvis andet end selve træningen. Så nyd din træning og sæt fokus på de områder, du har indflydelse på 🙂

Udover ovenstående råd til at undgå bumser ved træning, så er det naturligvis også super godt om du sætter fokus på at pleje din hud med gode hudplejeprodukter – altid uden skadelig kemikalier.

Få et hudplejesæt, som modvirker bumser – også når du træner – klik her

t op til dig 😀 Kan blot sige, at du med hele Danish Skin Care serien plejer og behandler din hud optimalt og rigtigt godt, præcis som huden har brug for det 🙂

Vil du kombinere Danish Skin Care hudplejeserien med andre produkter, så vil jeg dog lige igen fremhæve og pointere – at du virkelig bør vælge gode hudplejeprodukter. Nu vil jeg naturligvis nødig tale dårligt om kollegaer i branchen, men Matas’ egne mærker er måske ikke lige de mest fantastisk produkter. Dermed ikke sagt at billige hudplejeprodukter ikke kan være godt, men prisen afspejler naturligvis også kvaliteten… Ingredienser koster jo nemlig

Og netop Matas produkterne, trods Matas har flere produkter uden parfume og farve, så mangler de flere andre gode ingredienser. Det handler jo nemlig ikke blot om at fjerne de dårlige ingredienser, men at erstatte de dårlige ingredienser med en langt række SUPER gode ingredienser.

Jeg skal naturligvis gerne tjekke igenne, hvis du sender et foto af ingreidenlisten – om Matas cremen indeholder noget direkte dårligt for din hud. Jeg kan dog ikke begynde at gå ind i en længere dialog om, hvad cremen vil mangle af gode ingredienser… sikker på at du forstår 🙂

Men ja, en god hudplejecreme er altså kategoriseret ved at være uden skadelige kemikalier, uden parfume, uden farvestoffer og uden irriterende ingredienser. OG modsat tilsat enormt mange gode ingredienser, vitaminer og mineraler – kan nævne at en Danish Skin Care creme indeholder mere end 25 GODE ingredienser for huden. NATURLIGVIS indeholder Danish Skin Care produkterne ingen skadelige kemikalier, ingen farvestoffer, ingen parfume og ingen irriterende ingredienser.

Du kan læse nærmere om Danish Skin Care produkterne her – ligesom du kan finde de rigtige hudplejeprodukter til netop din hud:

– Få hudpleje til tør hud og fedtet hud – klik her


Mest populære produkter


Mads Timmermann

Ekspert i smuk hud og stifter af Danish Skin Care



Dette indlæg er markeret med