Giver proteinpulver bumser og uren hud?

Hej Mads

Tak for nogle fantastiske guides! Har set alle fire film i Kuren Mod Bumser og kan virkelig bruge meget af informationen.

Jeg har dog et spørgsmål i forhold til træning, som jeg håber du kan hjælpe med. Jeg er nemlig begyndt at styrketræne og jeg overvejer at begynde at drikke proteinpulver, så jeg hurtigere kan få store muskler.

Jeg synes dog at mange af de, som også styrketræner i det center hvor jeg kommer, har temmelig uren hud – jeg har det ikke selv, trods jeg styrketræner. Jeg frygter derfor om det kan være på grund af proteinpulveret? Eller måske noget andet?

Håber du kan hjælpe 🙂 

Jeg spiser ellers rigtig sundt, følger dine råd fra Kuren Mod Bumser og bruger dine hudplejeprodukter – de er super fantastiske. Danish Skin Care produkterne har virkelig hjulpet mig meget! Min hud er blevet så flot og jeg har kun sjældent bumser i ansigtet, siden jeg er kommet igang med Danish Skin Care produkterne.

Glæder mig til at høre dit svar

Mathias.

Hej Mathias

Tak for de meget søde ord. Dejligt at høre, du er glad for min gratis guide om behandling af bumser. Mest af alt, så er jeg dog utroligt glad for at høre, at du har fået en flot hud ved hjælp af mine råd og mine produkter 🙂

Med hensyn til din træning og kost, så er det super fedt at høre du træner og samtidigt har fokus på sund kost – det vil helt sikkert have stor indvirkning på din hud. Både idag, men også langt ind i fremtiden. Og selvfølgelig vil det også have stor indvirkning på din sundhed generelt! 🙂

Jeg hører dog tit spørgsmål om proteinpulver i forbindelse med styrketræning – specielt i forhold til frygten for at få bumser. Jeg hører også temmelig ofte – som du også selv spørger ind til – at folk der begynder at bruge proteinpulver i deres kost får bumser eller flere af dem. Det kan selvfølgelig virke meget uretfærdigt, at du pludselig skal til at kæmpe med bumser fordi du gerne vil optimere din kost og træning.

Lad mig dog starte ud med at sige, at nærmest alle mennesker vil opleve at få bumser på et eller andet tidspunkt i løbet af livet. Det er derfor klart at nogle personer vil få bumser imens de tager proteinpulver. Ikke nødvendigvis på grund af proteinpulveret, men fordi de ville have fået bumser lige meget hvad alligevel.

Så bare fordi der er nogle personer, som får bumser samtidig med at de spiser proteinpulver, kan man altså ikke konkludere at proteinpulveret giver bumser.

Ikke desto mindre, så er der dog både gode og dårlige proteinpulver – og her tænker jeg ikke kun på prisen. Jeg tænker heller ikke på effekten i forhold til dine muskler. Jeg tænker specielt på, hvad kilden til proteinet der er brugt i proteinpulveret. Desværre er langt største delen af proteinpulver baseret på valleprotein – og valleprotein er et biprodukt fra mælk.

Nu tænker du måske at det da lyder meget sundt, men det er det ikke! Det er en kæmpe fejltagelse og kæmpe stor misforståelse, at vi skal drikke mælk. Faktisk er der mere og mere forskning, som peger på at mælk er direkte årsag til en lang række af hudproblemer – og en lang række sygdomme.

Faktisk er mælk den eneste fødevare, som er direkte årsag til bumser og uren hud. Og det skyldes netop valleproteinet i mælken. Så at størstedelen af proteinpulver er lavet af valleprotein er virkelig ikke godt!

– Læs hvorfor mælk giver bumser her.

og

– Læs min GRATIS guide om mælk og bumser her.

Vil du tage proteinpulver?

Vil du spise proteinpulver for at få større muskler, når du træner. Så er mit klare råd altid at vælge vegetabilsk baseret proteinpulver. Altså protein pulver, hvor proteinet kommer fra grøntsager.

Heldigvis begynder der at komme flere og flere vegetabilske proteinpulver på markedet, så det skulle være til at finde.

Jeg vil dog altid kraftigt fraråde proteinpulver, med valleprotein!

Desuden er jeg også kæmpe fortaler for en sund og varieret kost. Proteinpulver må aldrig blive erstatning for en sund kost, da den sunde kost er langt vigtigere – og vil give dig et langt bedre resultat.

I forlængelse vil jeg også lige pointere, at ekstreme mængder af én fødevare – her proteinpulver – aldrig kan anbefales. Overdrivelse skaber risikoen for ophobning af giftstoffer i kroppen, som kan føre til bumser – eller andre hudproblemer.

Så vælger du at spise proteinpulver, så vælg altid den vegetabilske proteinpulver – og vælg at moderer dit indtag 🙂

Træning og bumser

Styrketræner du meget – og spiser proteinpulver – så skal du desuden være opmærksom på, at selvom det kan være proteinpulveret der giver bumser. Så kan det også være selve styrketræningen, som er skyld i bumserne – også selvom du vælger det vegetabilske proteinpulver eller almindeligt proteinpulver baseret på valleprotein. Med andre ord, du kan også få bumser af styrketræning selvom du slet ikke spiser proteinpulver.

Når du styrketræner gennemgår kroppen nemlig nogle hormonelle forandringer hvor det mandlige kønshormon stiger ligesom det og så gør i puberteten.

Så du kan faktisk få bumser af overdreven styrketræning.

Uanset om du spiser proteinpulver eller ej, så vær altid opmærksom på din restitution – træning er godt, men træning kræver hvile. Dertil kan jeg tilføje at musklerne også vokser bedst, hvis de får lov til at hvile imellem din træning. Så pauser og restitution er bestemt ikke kun for “dovne” mennesker – pauser har også KÆMPE indvirkning på din krop, hud og dit resultat 🙂

Med hensyn til træning og bumser, så kan det også give bumser, hvis du springer badet over efter træning.

Husk altid at vaske dig grundigt efter du har svedt. Sved er nemlig ikke godt, når det bliver gammelt, så opstår der bakterier og risiko for bumser.

På samme måde bør du ALTID bruge rent træningtøj. Måske synes du ikke at dit træningstøj lugter – og du tænker måske, at du godt lige kan bruge det igen – det kan du ikke! Sved bakterierne gør ingen skade, i rent tøj og mens du er varm. Men når tøjet bliver tørt også bliver vådt af sved igen, så begynder den virkelige gene for huden – hvilket kan give bumser.

Er der sket andre ændringer i din kost?

Sidst men ikke mindst kan bumser i forbindelse med styrketræningogså skyldes andre ændringer i din kost. Det er ikke usandsynligt, at du har ændret andre ting i din kost, hvis du er begyndt at motionere og supplere med proteinpulver.

Man kan spekulere på om andre kosttilskud som eksempelvis kreatin kan have en effekt på huden.

Måske er du også begyndt at drikke mere mælk?

Som tidligere nævnt, så tyder meget forskning på, at der kan være en sammenhæng mellem indtagelsen af mælk og mængden af bumser. Det er ikke kun mælk, men alle mælkeprodukter, som potentielt kan give uren hud.

Så pas på med af få for meget mælk og mælkeprodukter i din mad!

Måske du er begyndt at spise mere kød?

Kød indeholder store mængder protein, men kød indeholder også en række syrer som især giver risiko for inflammation i kroppen, hvis du spiser meget kød. Så sørg for at din kost overvejende består af grøntsager.

Dertil kan jeg tilføje at grøntsager nemt kan indeholde protein. Faktisk er der mere protein i kikærter, end i en stor bøf – tænk bare på at et af verdens største dyr, elefanten, er planteædere. Og elefanter mangler i hvert fald ikke muskler – hvilket de får fra protein ved at spise græs og grøntsager.

Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål ellers må du endelig skrive igen! 🙂

Held og lykke med træningen. 😉


Mest populære produkter