Danish Skin Care stifter Mads Timmermann

Skrevet af Mads Timmermann

Skal mænd og kvinders hud behandles forskelligt?

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal bruge et kønsspecifikt hudplejeprodukt? Find svaret her og få flere tips og tricks til at få en smuk og sund hud.

9.2 ud af 10. Baseret på 1500+ anmeldelser.

Mænd og kvinder har brug for præcis de samme ingredienser til pleje af deres hud. At købe specielle hudplejeprodukter designet til mænd eller kvinder er derfor helt unødvendigt. Det vigtige, når man investerer i hudplejeprodukter, er ene og alene kvaliteten.

Der er dog mange, som tror, at der er forskel på, hvilke hudplejeprodukter man bør bruge som mand, og hvilke produkter man bør bruge som kvinde. Dette skyldes uden tvivl måden, hvorpå en masse hudplejeprodukter brandes og markedsføres.

Hos Danish Skin Care forsøger jeg at være ret kønsneutral, når det kommer til markedsføring af produkterne og produktemballagen. Det gør jeg, fordi mænd og kvinder har brug for præcis de samme ingredienser for at få en smuk og lækker hud. Derfor mener jeg altså, at det er lidt fjollet at målrette sine produkter mod et specifikt køn.

Det vigtigste for mig har været at udvikle nogle fantastiske produkter, som tager afsæt i, hvad forskningen fortæller mig virker.

→ Se en oversigt over mine kønsneutrale produkter her

Hvorfor findes der mange flere hudplejeprodukter til kvinder end mænd?

Hvis du gransker markedet af hudplejeprodukter, vil du erfare, at langt de fleste hudplejeprodukter er målrettet kvinder.

Hvorfor er det mon på den måde?

Det er det uden tvivl, fordi der i mange år har været flest penge i kvinderne. I en lang årrække har det – i et bredt perspektiv – været kvinderne, som har været brugt flest timer foran spejlene og på at pleje sig selv. Derfor har det primært været kvinder, der har været villige til at kaste penge efter hudplejeprodukter, og det præger altså stadigvæk industrien i massiv grad.

Det er det samme i make-up-industrien. Her er næsten alle produkter også målrettet kvinder, både hvad angår design af produkterne og markedsføringen af disse.

Den største udfordring for mænd, når det kommer til hudpleje, har i mange år været, at vi ikke har “måttet”. I visse miljøer er mænd, der har engageret sig i selvpleje, blevet udskammet, men det er, som om at udviklingen er ved at vende nu – hvis den ikke allerede er vendt. Et godt eksempel på dette så vi for nogle år siden, da begrebet metroseksuel opstod.

Hvis man er metroseksuel, er man en ung, heteroseksuel mand, der går op i sit udseende, sin påklædning, boligindretning samt den moderne storbys fashionable livsstil.

Før i tiden har det primært været kvinderne forundt at dedikere sig til disse områder, men vi ser flere og flere mænd komme på banen.

I samme forbindelse er det også værd at bemærke, at køn er begyndt at fylde meget i den daglige debat. Vi er blevet klogere på dette område og er ved at erkende, at det ikke er helt så sort-hvidt, som vi har anskuet det førhen, hvor vi mente, at der blot fandtes to køn.

Hos Danish Skin Care oplever jeg, at flere og flere mænd investerer i hudpleje, og det er jeg super glad for! Majoriteten af mine kunder er dog stadigvæk kvinder, men det er tydeligt, at det er blevet mere okay og mere normalt for mænd at gå op i sin hud, og sådan burde det også være.

Hos Danish Skin Care finder du mange brugbare guides

Jeg elsker at hjælpe andre og dele ud af min store viden om hudpleje. Derfor har Danish Skin Care udviklet sig til en sand vidensportal, hvor du kan læse om stort set enhver hudlidelse, og hvordan du kommer denne til livs.

Hvis du er nysgerrig på, hvordan du kommer bumser, talgknopper, rosacea eller hudorme til livs, kan du finde guides om disse lidelser herunder: