Har din kost indflydelse på, hvor hurtigt du får rynker?

Hej Mads og Danish Skin Care

Jeg er ikke særlig glad for at stå i køkkenet. Faktisk syntes jeg madlavning er noget af det kedeligste i verden!

Derfor er jeg utrolig stor fan af take away! Det er bare så bekvemligt at få leveret færdiglavet mad til døren! Du skal næsten ikke tænke på opvask og du skal slet ikke tænke på madlavning!

I takt med jeg bliver ældre og ældre, har jeg dog gjort mig noget overvejelser om, hvad min kost og kostvaner har af betydning for min hud.

For selvom jeg kun er i begyndelsen af 30´erne, så syntes jeg, at jeg ser en del ældre ud end dem i min omgangskreds.

Lad mig nu være helt ærligt, jeg ser meget mere slidt ud end mine jævnaldrende venner! Og jeg har også begyndende rynker. :-(

Så har kosten indflydelse på, hvor hurtigt jeg får rynker?

Håber i vil besvare mit spørgsmål og at jeres svar ikke er alt for slemt. :-)

Venlig hilsen

Brian

Hej Brian

Tak for dit spørgsmål Brian, jeg er rigtig glad for du sætter fokus på kost og rynker! :-)

Men nu håber jeg ikke mit svar kommer til at lyde alt for hårdt. :-) For det virker ikke rigtig til, at du har styr på din kost og rynker. Men når du er færdig med at læse, så håber jeg du vil overveje, at vælge de sunde alternativer som der heldigvis er massere af når det kommer til take away. :-)

– For kosten har usandsynlig stor indvirkning på vores hud! Din kost og rynker hænger sammen!

Et ordsprog lyder da også “du bliver hvad du spiser”. Og intet kunne være mere sandt om huden! Lader du din kost bestå af sukker, fastfood, enorme mængder salt, store mængder alkohol og med et minimum af grøntsager, så vil din hud hurtigt blive trist, grå og kedelig. Og med alderen vil din hud udvikle flere rynker, mørke rander om øjnene og sorte fuger i huden.

– Præcis ligesom huden vil blive rødmosset og har let ved at blive rød.

Og i forhold til hastigheden hvormed vores hud ældes, så er det vigtigt at påpege, at dårlig kost virkelig speeder ældningsprocessen op. Præcis ligesom sund kost fyldt med mange grøntsager og FYLDT med masser af anti-oxidanter kan udskyde rynkerne med flere år, sågar årtier.

– Så kost og rynker hænger sammen!

Så hører du til de mennesker, som gerne “bare” vil ligne deres gennemsnitlige alder – så sørg endelig for bare at spis “almindeligt”.

– Vil du hellere være en af dem, hvor folk siger: “WAUW! Du ligner virkelig ikke en på 60 år

Ja! Så er hemmeligheden at komme igang med kosten. Sideløbende med hudpleje, så er kosten det område med de hurtigste resultater. Måske ikke idag, men synlige resultater allerede indenfor nogle ganske få år.

Er du allerede plaget af rynker og vil du gerne have en mere ungdommelig hud, så kan det at ændre kost og spisevaner faktisk give resultat i løbet af ganske få uger – sågar dage.

Bare det at skifte en kost med meget sukker og salt ud med flere grøntsager, mindre kager og lækkerier – og droppe chips samtidig med at mængden af salt skæres drastisk ned – det kan give synlige resultater på huden i løbet af ganske få uger.

– Så det kan vist roligt siges, at kost og rynker hænger MEGET sammen!

Og er du bange for at få for lidt salt, så behøver du virkelig ikke være det. Vi får rigeligt salt i Danmark. Faktisk får vi danskere ofte alt, alt, alt for meget salt.

Sundhedsstyrelsens anbefalede mængde salt er fem gram om dagen, men vi danskere får i gennemsnit 10 gram. Så du kan roligt begynde at minimere dit indtag af salt.

Fem råd til at skære ned på salt:

  1. Brug andre smagsgivere end salt – eksempelvis chili, krydderier, krydderurter og hvidløg.Som bonus kan nævnes at alle nævnte alternativer faktisk er direkte med til at bekæmpe rynker og er godt for immunsystemet på hver deres måde.
  2. Lav hjemmelavet mad istedet for at købe færdigretter, som ofte indeholer meget salt.
  3. Lav pålæg af middagsrester og skær ned på færdigskåret pålæg, hvor saltindholdet ofte er højt.
  4. Spis lækre salater – evt. med bønner, linser o.l. for at give en større mæthed – til frokost fremfor rugbrød med pålæg.
  5. Hav vasket og friskskåret grøntsager – gulerødder, selleri, peberfrugt – i køleskabet, som snacks og minimer dit køb af kiks, brød og kager.

Selvom du sikkert ikke er fan af råd nummer 2. Brian, så overvej i det mindste af skifte usund take away ud med sund take away! Så ind med de sunde salater og retter fyldt med grøntsager. :-)

Dobbelt så meget sukker

På samme måde, som med salt, så er det gennemsnitlige indtag af sukker dobbelt så stort som det anbefalede daglige indtag.

Verdenssundhedsorganisationen, WHO, anbefaler at vores daglige sukkerindtag maksimalt udgør 10 procent af vores daglige kalorie indtag. Mere præcis svarer det til at du må spise ca. 30 gram sukker om dagen – eller 6 teskefulde.

Måske har du ikke helt styr på, hvor meget sukker du indtager – hvem får lige talt antallet af teskefulde? Realiteten er dog at vi danskere i gennemsnit spiser 68 gram om dagen.

Vi spiser altså mere end dobbelt så meget sukker, som det anbefales. Og de 30 gram, det er for voksne. Børn skal have langt min- dre.

Er du for sød?

Det er dog ganske nemt at overskride de 30 gram om dagen! Ale- ne i en sodavand er der op mod 10 teskefulde sukker – altså næ- sten sukker nok til 2 dage. En spiseskefuld ketchup bidrager med ca. 1 teskefuld sukker. Og sådan kunne jeg blive ved…

Pointen er, at det er ganske let at få dækket vores daglige maksimale indtag af sukker. Medmindre vi virkelige tager os sammen og fokuser på at minimere vores indtag af sukker.

Og selvfølgelig kan du tillade dig en sodavand, trods den mere end dækker dit behov for sukker for en dag. Det daglige indtag er et gennemsnit. men det er vigtigt, at du husker at have EKSTRA fokus på at minimere indtaget af sukker dagen efter. Drikker du 2 sodavand, skal du faktisk gå 2 dage helt uden sukker.

Salt og sødt – surt eller…

Tallene fra WHO og sundhedsstyrelsen kan være svære at forholde sig til i en almindelig hverdag. De fleste af os spiser, når vi er sultne. Og de færreste af os ønsker at gå rundt og tælle teskeful- de eller gram – hvordan skulle vi også kunne gøre det, rent praktisk?

– Og for at komme til min pointe. Det skal vi faktisk ikke.

Mit råd er dog, at du netop sørger for at spise sundt til daglig. Altså sætter fokus på at minimere sukker og salt – altså dropper slik, chips, fastfood o.l. – fra din hverdagskost. Og sørger for at din daglige kost hovedsageligt består af grøntsager.

Ganske enkelt, at din morgenmad, frokost, aftensmad og snacks derimellem, minimum 5 ud af ugens syv dage, er sund, varieret og med et hovedfokus på grøntsager.

På den måde kan du netop tillade dig at synde engang imellem, uden du behøver at få dårlig samvittighed. Og vi kommer alle til at synde! Det har vi alle behov for. Og det skal vi selvfølgelig også gøre, uanset om det er søndag morgen med lækker brunch, lækker weekendmad, en skål slik eller popkorn til en god film eller det er til en fødselsdag, fest – eller et besøg hos bedsteforældrene.

Problemet opstår, når der pludselig ikke er forskel på hverdag og “fest” – eller hygge, som vi danskere er så gode til.

Det er både usundt for livvidden – og det er voldsomt skadeligt i forhold til vores hud, sundhed og især i forhold til modvirkning og bekæmpelse af rynker.

Vi er ganske enkelt nødt til at sætte fokus på vores kost. Og den bedste start er at begynde at minimere alle de usunde vaner, som vi har tillagt os.

Måske der skal genindføres fredagsslik?

Der er mange måder at angribe ønsket om at spise sundere.

– Men nogle fælles (hjemlige) retningslinier er måske en meget god idé?

Lidt alla fredagsslik? Eller måske reglen skal være, kun en aftalt mængde slik om ugen – og hvert familiemedlem selv styrer hvor når de vil snacke den aftalte mængde slik? Eller måske skal slik helt droppes, til fordel for hjemmebagt kage?

Det værste du kan gøre er at lave et totalt boykot. Så vil du netop begynde at fokusere alt for meget på det – og det vil helt sikkert ende med at du pludselig kommer til at overspise alt for meget usundt.

Det er langt bedre at lave små ændringer. Måske starte med at der kun drikkes vand til maden – ikke saftevand, juice og slet ikke sodavand. Også lade den regel køre 1-2 måneder, før der indføres nye regler og begrænsninger på sukker.

– Læs mere om kost og hudproblemer her:

Sideløbende er det naturligvis utrolig vigtigt at der sættes ekstra fokus på at måltiderne gøres sunde, såvel som at gøre sun- de snacks nemt og tilgængelige. Det er særligt når den lille sult melder sig – og blodsukkeret er ustabilt – at vores krop altid vælger den nemmeste og hurtigste løsning, også selvom løsningen måske er usund!

At skulle skrælle gulerødder eller smøre en rugbrødsmad, det er bare ikke nemt – når køkkenskabene bugner med lækkerier. Så sørg for at sunde snacks er let tilgængelige og få ryddet ud i skabene og begræns de usunde sager, som hurtigt frister.

– Så del gerne budskabet om at kost og rynker hænger sammen! Og kom igang med at ændre på dine kostvaner og kom igang med nogle lækre hudplejeprodukter.

Så få styr på din kost og rynker, så er jeg sikker på, at du hurtigt ser ud og føler dig yngre end du gør nu! :-)


Bekæmp dine rynker. Prøv vores bestseller produkter her:


Mads Timmermann

Ekspert i smuk hud og stifter af Danish Skin Care



Dette indlæg er markeret med