Danish Skin Care stifter Mads Timmermann

Skrevet af Mads Timmermann

Kaffe - Hvad gør kaffe ved huden og kroppen?

Kaffe og kaffens høje indhold af koffein giver måske god energi, men ikke nødvendigvis energi som er god for din krop. Kaffeguide klik her!

4.8 ud af 5. Baseret på 1700+ anmeldelser.

Er du som en gnaven zoombie, indtil du har fået din første kop kaffe?
– Velkommen i verdens største klub!

Kaffe er verdens anden vigtigste handelsvare – kun overgået af olie – og hver dansker drikker i gennemsnit 240 liter mokka om året. – Der bliver virkelig inhaleret noget koffein i vores lille land!

Om kaffe er skadeligt eller ej er en diskussion, der, lidt ligesom mælk, virkelig deler vandene. Jeg synes nærmest ikke, der går en uge, uden at medierne bringer en ny historie. Den ene uge er det fantastisk, og den næste uge er det helt frygteligt. Sandheden er nok, at kaffe er begge dele.

Kaffebønnerne indeholder meget antioxidant, og der er undersøgelser, som tyder på, at det kan have en positiv virkning på type-2 diabetes, parkinson, alzheimer og depression. Der er altså ingen tvivl om, at kaffe og koffein har en voldsom indvirkning på kroppen. Problemet er bare, at det ikke kun er positivt.

Lad os se på de effekter ved kaffe, der ikke er så heldige:

• Tre-fire kopper kaffe er nok til at nedsætte virkningen af kroppens naturlige insulin næsten til det halve. Det betyder, at dit sukkerstofskifte bliver meget lavere end normalt.

• Koffein, som der er meget af i kaffebønner, sænker blodsukkeret. Det er derfor, du ofte får lyst til et stykke chokolade, når du drikker kaffe.

• Koffein, som der er megef af i kaffebønner, er stærkt vanedannende. Holder du op med at drikke kaffe, vil du opleve abstinenser som hovedpine, kvalme, irritation og træthed.

• Kroppen bliver hurtigt resistent overfor koffein. Det betyder, at du skal drikke mere og mere for at få en virkning og undgå abstinenser.

• Kaffe og koffein bliver også kaldt flydende stress. Det er på grund af den voldsomme virkning, koffeinen har på centralnervesystemet. Et stort indtag af koffein giver hjertebanken og svedeture.

• Hvis du drikker kaffe eller energidrik med koffein efter kl. 16, kan du have problemer med at falde i søvn.

Jeg drikker ikke selv kaffe særlig tit.
– Ud over den der hazelnut macchiato med sojamælk fra Starbucks. Den er mums! Men det er nu mest, fordi jeg bedre kan lide smagen af te. Hvis du er glad for at drikke kaffe, synes jeg, du skal blive ved med det. Så længe du er opmærksom på, hvad det gør ved din krop.

Overvej måske om du behøver alle 240 liter? Måske ville det være nok med 100 liter? Så kunne du gå helt amok med den absolut lækreste kaffe. Dermed kunne morgenkoppen, der vækker dig fra din morgenkoma, også hurtigt forvandles til den ultimative smagsforkælelse. Ville det ikke være lækkert?

I hvert fald bør du overveje at sænke dit indtag af koffein efter kl. 16 – for ikke at sige droppe det helt – hvis du er plaget af søvnbesvær, nattetisseri eller ligefrem er så uheldig at være ramt af stress. Jeg skal ikke fraråde at du drikker en kop mokka fra engang imellem. Og et par kopper om dagen har forskning da også bevist har en gavnlig effekt på sundheden. Alt med måde dog. Sidde og bælde den ene kop efter den anden, er ikke sundt.

Vil du gerne have flere gode råd om sundhed og sund kost?

Få min bog Sund Krop. Smuk Hud. Og fantastisk udstråling.