Kød - Hvad gør kød ved huden og kroppen?



Jeg kan lige så godt springe lige ud i det: Jeg vil anbefale dig at fravælge eller i det mindste begrænse mængden og vælge kød fra fritgående dyr, når du kan.
– Lyder det vanvittigt?

Hvis du har svært ved at forstå min anbefaling, kan jeg godt forstå det. Kød er meget ofte den vigtigste ingrediens i de retter, vi spiser. Det er sjældent, at porren eller brøndkarsen bliver fremhævet. Grøntsagerne er ofte mest til pynt og fyld på tallerkenen.

Lad mig derfor begrunde min anbefaling med nogle gode håndgribelige fakta:

• Kød, der kommer fra traditionelt landbrug, er fyldt med sprøjtegift, stresshormoner og medicin. Kødet bliver jo i sagens natur som dyret, det kommer fra. Og realiteten er, at selv dyr fra danske stalde ikke har det fantastisk. De bliver fodret med afgrøder, der er sprøjtede, tilsat væksthormon og sukker. De bliver behandlet præventivt med penicillin og på grund af forholdene i staldene, har de et konstant højt stress-niveau. Alt det sidder i det kød, der ligger i køledisken, og følger med ind i din krop, når du spiser det.
– Knapt så lækkert!

• Dit fordøjelsessystem har svært ved at nedbryde kød. Dit fordøjelsessystem minder om en planteæders. Rovdyr har 10 gange mere mavesyre end os, og de har et meget kortere tarmsystem. På grund af vores begrænsede mængde mavesyre og tarmsystem, ligger kødet i meget lang tid i tarmene, hvor det går i forrådnelse og udvikler giftsto er.

• Kød indeholder kolesterol.

• På grund af de stoffer, det indeholder, og forrådnelsen i forbindelse med fordøjelsen, er kød årsag til inflammationer i kroppen.

– Nu tænker du måske: Jamen, hvad med protein?

Og du har naturligvis ret. Det er vigtigt, at du får protein, blandt andet til dine muskler. Men lad mig straks berolige dig. Kød er langt fra den eneste eller den bedste kilde til protein.

Tænk på alle de dyr, der ikke spiser kød. Hverken elefanter, gorillaer eller næsehorn har, så vidt jeg ved, problemer med at opbygge muskler. Og de er blandt de stærkeste dyr i verden.

Naturen har en overflod af lækre vegetabilske kilder til protein:
Spinat, gojibær, figner, nødder, avocado, bønnespirer, hampfrø, broccoli, macarod, blomkål, mandler, byggræs, sesamfrø, svampe, brøndkarse, solsikkekerner, spirulina, søde kartofler, quinoa, asparges, græskarkerner, chiafrø, bønner og kikærter. Bare for at nævne nogle af dem, der strutter af protein. Det skulle nok være muligt at lave et lækkert måltid, et glas friskpresset juice eller en smoothie fra den liste. Men det vender vi tilbage til i opskrifterne.

 

 


 

Sikker betaling hos Danish Skin Care

Hurtig levering til hele verden.
Produceret i Danmark.
90 dages fuld returret.
Over 1.075 glade anmeldelser.