Solbeskyttelse



Din huds bedste ven

Solbeskyttelse, solcreme, solfilter, ja kært barn har mange navne. I bund og grund burde det hedde dagslysbeskyttelse, da det hele drejer sig om dagslys og ikke bare sollys.

Solen er en fantastisk kilde til lys, varme og D-vitamin, og de fleste mennesker er vilde med solens varmende stråler, også kaldet UV-stråler.

UV-strålerne fra solen er desværre også en af de helt store fjender for huden.

Solen er årsag til rynker (både fine linjer men især også de dybe rynker), pigmentforandringer der ses som mørke eller lyse misfarvninger (og nej, det er ikke noget som bare kommer med alderen), nedbrydning af hudens immunforsvar (mindsker hudens naturlige helbredelse af eksempelvis bumser), ødelagt kollagen (som ellers holde huden ung og spændstig), samt hudkræft (især mange unge piger får hudkræft, på grund af voldsom solbadning/solarium).

Men frygt ikke! Så længe du dagligt beskytter din hud ud fra nedenstående guideline, vil du holde ovenstående problemer dramatisk på afstand, samt opnå en synlig flottere og yngre hud langt ud i fremtiden.

 


 

UVA- og UVB-stråler

Solen udsender to forskellige slags UV-stråler, som er ødelæggende for din hud: UVA- og UVB-stråler.

UVA-stråler er de længste stråler, hvilket betyder at de går dybest ind i huden og laver de største skader (rynker, hudkræft etc.).

UVA-strålerne er desuden så stærke, at de er fremme hele året rundt (selv på en grå regnvejsdag), og de går ligeledes igennem vindues-/bilglas.

UVB-stråler er kun skadelige, når solen er fremme, hvor de kan gøre huden rød og forbrændt.

 

 


 

SPF-faktor

Det bedste du kan gøre er at benytte rigelig solbeskyttelse (minimum SPF 15) i alle dagtimer, hele året rundt.

En SPF 15 vil beskytte mod 95 % af solens skadelige UVB-stråler og en SPF 30 beskytter 97 %. Højere end 97 % beskyttelse er ikke muligt, uanset hvor høj faktor du bruger.

Så længe du anvender rigelige mængder af solcreme (en teskefuld solcreme til ansigtet og halsen, og et fyldt shotglas til resten af kroppen), vil en SPF 15 være den mest beskyttende med lavest risiko for irritation.

SPF er en indikation for, hvor længe du kan opholde dig i solen, uden at blive forbrændt. Dette er selvfølgelig forskelligt fra person til person, men generelt svarer det til 7 timer i solen.

SPF er desuden kun et udtryk for beskyttelse mod UVB-strålerne. Sørg derfor altid for, at dine solprodukter også indeholder UVA-beskyttende ingredienser (se på emballagen eller spørg kosmetiksælgeren).

 

 


 

Vand og sved forringer effekten

Desværre er det ikke kemisk muligt at lave "vandtæt solcreme", da alle solfiltre nedbrydes/fjernes fra huden, når de udsættes for væsker.

Hvis du sveder i løbet af en solfyldt sommerdag eller tager dig et bad i havet, skal du huske at genpåføre solbeskyttelse.

 

 


 

Solcreme skal trænge ind til sidst

Der findes mange forskellige solfilter-ingredienser, hvor nogle virker med det samme (fysiske solfiltre) og andre først skal trænge ind i og absorberes af huden (kemiske solfiltre).

Det bedste du kan gøre er at påføre solcreme 20 minutter før, din hud ser solens stråler. Dette betyder også, at solcreme skal påføres inden du tager på stranden.

En anden vigtigt ting er, at du skal påføre solbeskyttelse til din hud, som det aller sidste hudplejeprodukter. På denne måde opnår du den aller bedste solbeskyttelse.

 


 

D-vitamin og solbeskyttelse

D-vitamin er et vigtigt vitamin for kroppens funktioner og sundhed, og kroppen vil selv producere den såkaldte D3-vitamin, når den udsættes for solens UVB-stråler.

Denne viden kan få mange til at undgå brugen af solbeskyttelse for at sikre sig D-vitamin igennem solen.

Selvom du bruger solbeskyttelse, vil din krop stadig få tilstrækkelige UVB-stråler til, at den kan producere det vigtige D-vitamin.

Ved at droppe solbeskyttelsen for at få ekstra D-vitamin, vil du i stedet få tidlige og dybere rynker, pigmentforandringer, nedbrudt immunforsvar og i værste tilfælde hudkræft.

For at sikre sin hud og sundhed, bør man dagligt benytte solbeskyttelse, spise masser af frugter, grøntsager og fisk samt eventuelt tage et D-vitamin kosttilskud.

 

 


 

Solarier og D-vitamin

En stor misforståelse er, at solarier hjælper kroppens produktion af D-vitamin.

Solarier udsender UVA-stråler, hvilke ikke har effekt på kroppens produktion af D-vitamin. Det er UVB-strålerne der booster D-vitamin-produktionen (UVB-stråler er ekstra meget fremme i direkte sollys og om sommeren).

Lad os lege til at solarier stimulerede din krops produktion af D-vitamin, så vil det være dumt at udsætte din hud for noget skadeligt (solarium) for at opnå noget positivt (D-vitamin). Det svarer til at du ryger cigaretter for at undgå stress, men så risikerer du lungekræft.

 


 

Vælg makeup med solbeskyttelse

Flere og flere makeup produkter som foundation og pudder indeholder solbeskyttelse, hvilket er en fantastisk måde at beskytte sin hud ekstra imod solskader.

Hvis du bruger makeup på daglig basis, kan du med stor fordel købe makeup, som indeholder solfilter. På denne måde vil du påføre ekstra solbeskyttelse oven på din hud, og du kan ligeledes genpåføre solfilter i løbet af dagen med din pudder.

 

 


 

Fedtet hud og solbeskyttelse med makeup

Hvis du har meget fedtet hud, vil selv de helt tynde fugtighedscremer med solfilter være for fede på huden, og give anledning til tilstopning, heraf bumser og hudorme.

I stedet for en traditionel solcreme kan folk med meget fedtet hud bruge makeup (foundation og pudder) med solbeskyttelse.

 


 

Spis/drik dig til solbeskyttelse

Naturen indeholder stærke virkestoffer, som helt naturligt beskytter huden mod solens skadelige stråler.

Det er altså muligt at spise sig til ekstra solbeskyttelse!

For at booste kroppen med naturlig solbeskyttelse, gælder det om at spise mange frugter og grøntsager hver dag.

De grønne og orange frugter og grøntsager indeholder nemlig betakaroten, som er forstadiet til A-vitamin, og som beskytter huden mod solskader.

Du spiser/drikker dig til naturlig solbeskyttelse via blandt andet gulerødder, abrikoser, persille, spinat, brændenælder med videre.

 

 


 

Husk at beskytte...

Mange glemmer at påføre solbeskyttelse på andre udsatte områder end ansigtet.

Ørene, læberne, halsen, kavalergangen og hænderne er områder, som for mange mennesker ser ekstra rynket og misfarvet ud.

Tænk blot på ældre menneskers hænder, som alt for ofte har brune misfarvninger. Disse misfarvninger er ikke såkaldte "alderspletter/leverpletter", men opstår på grund af mange års ubeskyttet udsættelse for sol.

Husk derfor altid at påføre solbeskyttelse på alle soludsatte områder.

 

 


 

Solcreme til børn og meget sart hud

Nogle personer reagerer ekstra følsomt overfor visse former for solfiltre og her kan det være en fordel at bruge solcremer, som kun indeholder de fysiske solfiltre (Titanium Dioxide og Zinc Oxide).

 

Solcreme til børn

Børn har brug for de samme gavnlige antioxidanter og solfiltre som voksne, børn kan dog have bedst af de fysiske solfiltre (Titanium Dioxide og Zinc Oxide), på grund af deres ekstra sarte hud.

 

 


 

Husk solcreme i dag!

Som bevis kan du til venstre se et billede af en lastbilchauffør, som i flere år har kørt på landevejene uden at bruge solbeskyttelse.

Hans venstre side af ansigtet, som er blevet udsat ekstra meget for sollys end hans højre side, er også betydeligt mere rynket og ødelagt.

Det er aldrig for sent at begynde med daglig solbeskyttelse 365 dage om året, men jo før du starter med at beskytte din hud, jo bedre.

 

 


 

Sikker betaling hos Danish Skin Care

Hurtig levering til hele verden.
Produceret i Danmark.
90 dages fuld returret.
Over 1.075 glade anmeldelser.