Danish Skin Care stifter Mads Timmermann

Skrevet af Mads Timmermann

Sukker - Hvad gør sukker ved huden og kroppen?

For meget sukker i kosten kan give rynker og hudproblemer. Så skær ned på dit sukkerindtag og få en pænere hud og sundere krop. Sukkerguide klik her!

4.7 ud af 5. Baseret på 1500+ anmeldelser.

Ja, vi kommer ikke uden om det. Det vidunderlige søde sukker. Redningsplanken sidst på dagen, når energien er ved at løbe tør.

Men, hvad hvis jeg fortalte dig, at du kan være sprængfyldt med energi. Hele dagen. Specielt, hvis du undlader at spise sukker? Der er nemlig – groft sagt – intet godt ved forarbejdet sukker. Og det værste er, at det faktisk suger energien ud af dig!

Lad os begynde med dén:

• Sukker dræner dig for energi. Når du spiser sukker pumper bugspytkirtlen insulin ud i blodet. Det betyder, at det sukker, du spiste, lynhurtigt bliver nedbrudt, og samtidig at dit blodsukker styrtdykker. Det kommer faktisk under det niveau, det havde, før du spiste sukkeret. Du kommer altså hurtigt op, men endnu hurtigere længere ned.

Og der er mere dårligt ved sukker:

• Det er tomme kalorier. Du får hverken vitaminer eller mineraler sammen med sukker.

• Det er stærkt vanedannende. Mere end både cigaretter og alkohol.

• Det stresser din krop, hvilket kan føre til vedvarende inflammationer.

• Det kan give fedt i leveren og bughulen.

• Det er blevet udpeget som den væsentligste årsager til den fedmeepidemi, der hærger i den vestlige verden.

• Det giver insulinresistens, der er forstadiet til sukkersyge.

• Det nedbryder kollagen. Din hud bryder sig virkelig ikke om sukker. Den bliver faktisk helt rynket af det! Et andet stort problem med sukker er desværre, at det efterhånden er så svært at undgå. Der bliver brugt enorme mængder i de fleste forarbejdede fødevarer. Brød, morgenmadsprodukter, pålæg, pizzaer, burgere, osv. bliver tilsat ekstra sukker.
– Synes du, at det hele bliver for deprimerende nu?

Ja, men det har også været en ordentlig omgang. Der er dog ingen grund til at fortvivle. Selvfølgelig kan det være svært at komme uden om sukker, når nu producenterne af vores fødevarer tilsyneladende tilbereder al mad som wienerbrød. Men du kan godt undgå det. Læs på pakningen, hvad der er i varen. Alt, der slutter på -ose, er sukker. Det samme er alle varianter af sirup. Undgå det, og så er du rigtig langt.

– Og hvad med energien?
Ja, vi har jo allerede fundet ud af, at sukker faktisk slet ikke giver dig særlig meget energi. I hvert tilfælde kun i meget kort tid. Et rigtig godt energiboost kan du derimod få med en lækker juice lavet med grøntsager og lidt frugt. Det giver energi og vitalitet, der holder længe og samtidig et ordentligt skud vitaminer og mineraler, der plejer og nærer dig og din krop.

Okay! Nu skal det ikke lyde som om, at du skal droppe det søde stads 100% – aldrig kommet noget godt ud af at blive fanatisk.

Du kan forresten heller ikke helt droppe sukkeret, da du også får frugtsukker fra grøntsager og frugt – og trods frugtsukker lyder mere “sund”, så har det præcis samme virkning på kroppen, som sukkeret.

Og nej, du skal selvfølgelig ikke droppe frugt og grønt! Du skal heller ikke fjerne sukkeret 100% fra din kost, men det er måske ikke dumt at være opmærksom på mængden du indtager. Skære lidt ned hist og her – da vi virkelig får alt, alt, alt for meget af det søde stads… i alting.

Mangler du inspiration til sund mad? Tjek min guide Spis dig Smuk

Kan også anbefale, at tjekke årstidens frugt og grønt, for at finde inspiration til at spise efter årstiden.