Tetracyklin mod akne

Hej mads.

For godt og vel 4år siden da jeg var 17år gammel, foreslog en tidligere kosmetolog mig af tage ud på hendes tidligere arbejdsplads dermalogica i odense, og få en teenage behandling, da jeg havde en del problemer med kombineret hud, hvor jeg tit fik lidt bumser ved kæben, ikke særlig meget men alligevel nok til jeg misundede andre med helt ren og “fejlfri” hud. Jeg tog der ud, og fik en behandling, og 3 dage efter, hvor jeg skulle følge op med deres produkter, “boblede” min hud op ved begge kæber, og smerten fra alle de bumser der kom, gjorde jeg måtte til lægen og fik doseret nogle piller tetracyklin, til af skulle stoppe dette her problem.

Desværre her 4 år efter, er jeg stadig på disse tetracyklin piller i perioder og tager dem når det kommer.

Jeg har fundet ud, at hvis jeg indtager mælke produkter lige inden jeg skal sove kommer mine boblede udbrud, eller hvis min hud udtøres af for meget sol, selvom jeg har en god dagcreme på, med faktor 15 spf på, eller hvis jeg kommer hjem fra byen og ikke lige har renset min hud om natten før jeg går i seng.

Jeg ved ikke hvorfor det kommer rigtig, men jeg føler af efter nok at have spist de første 15glas tetracyklin piller, må der været nået bedre? som går i dybden og renser. jeg ved ikke om det er fordi jeg ikke kan tåle nået, da min læge ikke føler mine udbrud er nok til af ville tage en blodprøve og se om det er en alergisk reaktion.

Så jeg vil hører dig, om hvad det kan være, skyldes, og om der er en løsning på mit problem 🙂

idag 4 år senere, er jeg totalt stoppet med af tage solarie, for af ikke få det så tit og da pillerne jo gør huden lysfølsom, og prøver så vidt af undgå mælkeprodukter helt, og leve sundt, og få drukket nok vand og løbet nogle ture, da jeg har hørt det kan hjælpe af svede bakterierne ud af kroppen.

Håber du kan hjælpe mig mads.

Hej Johnny

Tusind tak for dit spørgsmål! Det er virkelig surt at leve med akne og bumser igennem flere år – jeg kender selv til, hvor negativt det er for ens hverdag.

Det glæder mig at du lever sundt både med din kost og motion.
Vedr. din kost, så fortsæt med at undgå mælkeprodukter, da dette er den eneste fødevare der dokumenteret kan give bumser.

Da du har brugt tetracyklin igennem 4 år uden at din akne er forsvundet, vil jeg anbefale dig at kontakte din hudlæge.
For mig kan piller mod bumser være en mulighed og nødvendighed, men jeg synes et så langt forløb, som du har fået pillerne i, lyder voldsomt. Prøv at tage en snak med din læge om hvad der kan gøres og hvordan du kan hjælpes, så du kan slippe af med din akne. Tetracyklin er dog noget af det stærkeste lægerne har mod akne. Eneste skrappere er Isotretinoin, tidligere kaldet Roaccutan-pillerne, der er virkelig skrappe, men som har ufatteligt positive resultater i forhold til at fjerne akne. Prøv at tage en snak med din læge om anden behandling – eller i hvert fald tag en snak med din læge om hans forventede tidshorisont på, hvornår du skal stoppe med Tetracyklin.

Husk også at du altid er velkommen til at søge hjælp hos en anden hudlæge. Eller blot få en anden hudlæges syn på din hud, hvis du ikke er tilfreds med din nuværende behandling.

Johnny, jeg ønsker dig en fantastisk sommer med solskin og glæde!


Mest populære produkter