skrevet af Mads Timmermann i kategorien Bumser, Skønhedsguides

Drop komælk – og få smukkere hud

Lider du af bumser, uren hud og akne? Føler du, at du gør alt for at pleje din hud korrekt? Måske bruger du allerede gode hudplejeprodukter, men intet hjælper? Hvis du drikker meget mælk eller spiser mange komælksprodukter som ost og smør, så har vi måske løsningen på dit problem, få svaret her.

9.1 ud af 10. Baseret på 1500+ anmeldelser.

Mælkegigant erkender: Sammenhæng mellem komælk og akne

Der er mange myter forbundet med akne og kosten. De fleste af disse myter er fejlagtige, men enkelte er sande. Overraskende for dig er det sikkert, at det ikke er pizza, chips og andet fastfood, der er bevist årsag til bumser.

Du har måske hørt, at komælk kan give bumser?

Måske du er skeptisk? Det er de fleste – og forståeligt nok! Vi er jo vokset op med det mantra, at vi skal drikke mælk. Vi hører det i skolen, fra vores forældre, fra sundhedsstyrelsen og fra vores læge.

Vi lærer, at uden mælk vil vores knogler smuldre. Vi vil ikke få kalk nok.

Forskerne er dog efterhånden enige om, at det kan være en god idé at undgå mælk, hvis du lider af akne.

Det er desuden gentagne gange blevet bevist, at mælk er årsag til bumser.


Fastfood – giver det ikke bumser?

Nu skal det ikke misforstås, som at sund kost er ligegyldig. Tværtimod!

En sund kost vil have virkelig stor positiv effekt på dine bumser og din urene hud. Specielt, hvis du allerede lider af bumser! Det er sikkert!

Hvad der ikke er bevist, det er, at friturestegt mad og andet fastfood er direkte årsag til udviklingen af bumser.

Det er også sikkert, at sund kost ikke blot vil have positiv indvirkning på din akne. Sund kost vil også hjælpe på din hud generelt, ligesom det selvfølgelig vil hjælpe på din sundhed og dit helbred.


Årsagen til bumser er måske mælken

Langt de fleste (for ikke at sige alle) har oplevet at have en bums, og mange oplever længerevarende udbrud af akne, som er til stor gene.

Det estimeres, at op mod 90 % teenagere vil lide af akne. Svaret på det høje tal findes måske i vores kost – eller nærmere betegnet vores indtag af mælk. Forskerne bliver nemlig mere og mere enige om, at der er en direkte sammenhæng mellem komælk og akne.

En stor undersøgelse foretaget af Harvard School of Public Health på 47.355 teenagepiger, som blev publiceret i 2005, viste en tydelig forværring af akne hos de af deltagerne, som indtog mælk.

Forskerne mener at sammenhængen mellem akne og mælk skyldes det høje antal hormoner og bioaktive molekyler i mælk.


Mælkegigant er nået til samme konklusion

Den danske mælke- og fødevaregigant Nestlé underbyggede i 2011 ovenstående forskningsresultat med deres egen undersøgelse af akne og mælk.

Resultatet var tydeligt og peger på at især mælk og valleproteinbaserede produkter har en direkte sammenhæng med akne.

Undersøgelsen konkluderer videre, at mindre mælk – eller elimineringen af valleprotein og mælk – vil have en enorm indflydelse på forebyggelsen af de vestlige landes sygdomme. Disse sygdomme tæller blandt andet fedme, diabetes mellitus, kræft, demens sygdomme og akne.


Hvad med kalken?

Du tænker måske: “Hvad med kalken?

Du er ikke alene. Langt de fleste mennesker er skeptiske ved at droppe komælk. Vi er opvokset med mælk, som kilden til kalk – eller calcium, som det også benævnes.

Der er dog rigtig mange andre fine kilder til kalk: Grønkål, bønner, havre, fiberbrød, oliven, figner og mandler.

Sundhedstyrelsen anbefaler 800 mg kalk hver dag til voksne, og faktisk er der i 100 g mandler 256 mg kalk, hvilket er dobbelt så meget kalk, som i komælk.

Dernæst er mange i tvivl om, hvad de istedet for komælk skal putte på deres morgengryn. Her kan ris-, havre- eller mandelmælk være et fint alternativ.


Lækker dessert uden mælk til folk med bumser og uren hud

Dette indlæg er markeret med