Er der sammenhæng mellem bumser og stress?

Hej Mads

Jeg har længe fulgt dit nyhedsbrev og er vild med din fantastiske energi og den måde du altid virker enormt glad på i dine nyhedsbrev. Nå ja, også er jeg VILD med den information du giver – super fedt, som du gør dine råd og vejledning nemt og forståeligt.

Jeg har dog et spørgsmål, som jeg ikke rigtigt har fået svar på – eller har hørt dig omtalt – i dine nyhedsbreve. Håber du vil svare mig her 🙂 

Mit spørgsmål er, om stress giver bumser? 

Altså er der sammenhæng mellem bumser og stress? 

Jeg kæmper nemlig selv med stress og har været sygemeldt fra arbejde i 5 måneder nu. Jeg er 27 år gammel og synes jeg er god til at følge dine råd. Jeg sørger for motion, spiser sundt osv. Har godt nok ikke prøvet din hudplejeserie, men overvejer det kraftigt. Jeg har nemlig siden jeg blev sygemeldt fået temmelig mange bumser. Min mor mener, at jeg var begyndt at få mange bumser mere eller mindre samtidigt med at jeg begyndte at virke stresses.

Så ja, tænkte bare om det kunne være på grund af min stress, at jeg får bumser? 

Glæder mig til at høre dig svar. Og vil da også meget gerne vide, om du tror at dine hudplejeprodukter kan hjælpe mig – når nu altså jeg har stress. Og selvfølgelig, om dine hudplejeprodukter kan hjælpe mig af med mine bumser, hvis mine bumser skyldes stress.

Glæder mig til at høre dig svar.

Lise

Hej Lise

Mange tak for de søde ord. Dejligt at høre, at du følger mit nyhedsbrev og kan bruge min vejledning! 🙂

Jeg forsøger også altid med mit nyhedsbrev at tage en positiv vinkel, så det er virkelig dejligt at du bemærker det 😀 Jeg tror nemlig på, at vi kommer længst med et smil.

Og ja, så er det jo bare meget nemmere for os alle – sådan har jeg det i hvert fald selv – når information og rådgivning gøres nemt og fortælles på enkelt, fremfor at bruge alle mulige smarte udtryk og fagsprog.

Du skal også have mange tak for dit spørgsmål. Hvortil jeg da hurtigt lige vil skynde mig at sige, at jeg da virkelig er ærgerlig over at høre om din sygdom. Vil ønske dig alt mulig held og lykke! Håber at du snart kan raskmeldes igen – stress er bestemt ikke en sygdom, som er sjov … og desværre rammer den jo flere og flere 🙁

I forhold til dit spørgsmål om, hvorvidt stress og bumser hænger sammen, så er der bevist, at der kan være en sammenhæng mellem bumser og stress. Og faktisk er det bevist at stress kan være årsag til bumser og uren hud, af flere årsager.

Som du sikkert allerede ved, efter selv at være plaget af stress, så påvirker stress nemlig kroppen rigtigt meget. Stress kan både gøre en utroligt træt – altså fysisk. Præcis ligesom stress påvirker psyken rigtigt meget og kan gøre dig mentalt træt, gøre at du ikke rigtigt kan overskue tingene. Og meget meget mere.

Der er altså ingen tvivl om, at stress påvirker kroppen rigtigt meget. Når man er stresset, så er det også helt almindeligt, at der opstår en inflammatorisk reaktion i kroppen. Hvad der helt præcis sker, når denne inflammation i kroppen pågrund af stress opstår, det ved vi ikke helt, men det menes nuværende at stress får væggene i hudens porer til at bryde sammen og dermed tillade skidt og pus at komme ind i hudens porer. Derved kan stress på grund af inflammation være årsag til bumser.

En anden årsag til at stress kan give bumser er at stress mange gange får kroppen til at arbejde på overtid. Lidt ligesom når vi har adrenalin i kroppen – eller som når vi er bange, spændte og forpustede. Sagt på en anden måde, så får stress kroppen til at arbejde hårdere. Blandt andet stiger pulsen og blodomløbet stiger – blodet pumpes altså hurtigere rundt i kroppen.

Dette er selvfølgelig ikke noget problem for en kort periode. Her slapper kroppen jo af igen efterfølgende, hvorfor også restitution efter træning, forskrækkelse, travlhed osv er vigtig. Med stress, så fortsætter denne tilstand i kroppen dog – og kroppen når dermed ikke ned til at hvile og kunne genoplade.

En anden årsag til bumser og uren hud forårsaget af stress er altså, at kroppen konstant er på overarbejde – der er altså ikke tid til at sætte fokus på bumserne. Alle resourcer bruges andetsted – altså på stressen. Præcis ligesom at stress afgiver giftstoffer i kroppen, fordi blodomløbet pludselig ikke kan nå at følge med til at rense og fikse blodet – istedet for at løbe tør for blod, så vælger kroppen altså at nøjes med lidt dårligere blod (Om man sådan kan sige) … og dermed omfordeles giftstoffer, testosteron, adrenaling og mælkesyre i kroppen.

På kort sigt gør dette intet, fordi kroppen efterfølgende får pause og kan rense kroppen helt igen. Men med stress, så får man jo bare ikke denne pause – hvilket dermed også kan være årsag til bumser, da der er inflammation i kroppen.

En tredje årsag – tæt forbundet med ovenstående årsag – er at, vi ved at når kroppen er stresset, så oplever kroppen en overproduktion af det mandlige kønshormon. Altså, når kroppen oplever stress kommer vores binyre på overarbejde og det resultere i en overproduktion af det mandlige hormon androgen. Denne overproduktion kan føre til bumser, præcis ligesom selve hormonforstyrrelsen i kroppen kan være årsag til bumser.

Sidst nævnte om hormonforstyrrelsen er også årsag til, at kvinder der får stress desværre har større risiko for at få bumser og få flere bumser som resultat af deres stress. For mænd, hvor det mandlige kønshormon allerede er dominerende og findes i stor stil i kroppen sker der altså ikke på samme måde, som hos kvinder, denne voldsomme forstyrrelse af hormonerne. Kvinder har jo naturligt langt flere kvindelige androgener og hormoner, så når stress pludselig er årsag til en langt højer produktion af de mandlige androgener, så vil denne hormonændring hos kvinder skaber langt større ubalance.

Når det så er sagt, så er spørgsmålet hvorvidt man skal tænkte ret meget over om stress er årsag til bumser. Forstået på den måde, at stress jo ikke er noget vi selv vælger. Stress kan blive fremprovokeret af alverdens ting og er måske en af de mest uhåndgribelige lidelser.

Hvad man dog kan tage med fra ovenstående er at restitution virkelig er vigtigt efter at man har haft en travl periode – hvadenten det er på job, med sport, i sin fritid eller andet. Restitution er altså virkelig vigtigt. Naturligvis uden at man kan sammenligne travlhed og stress. Trods vi idag nærmest kaster om os med ordet stress, og mange næppe mener andet end travlt – så er travlhed og stress altså to vidt forskellige ting. At have travlt er kun sundt, når blot man sørger for efterfølgende pause og restitution. Stress er aldrig sundt og skal naturligvis tages meget alvorligt.

Min pointe er dog, at har du næppe skal tænke på bumser, som en eftervirkning af stress. Sæt hellere fokus på at undgå stress af andre årsag – og naturligvis i dit vedkommende sæt fokus på at få behandlet din stress og komme over din stress, så du kan få det fantastisk igen 😀

Men ja, for at svare dit spørgsmål. Stress er årsag til bumser. Og stress er årsag til bumser af mange forskellige årsager. Løsningen af bumser forårsaget af stress er dog præcis den samme, som bumser forårsaget af andet end stress – naturligvis tilknyttet, at du har fokus på at få stoppet og behandlet din stress, således at du fjernet årsagen til bumserne.

Nu er jeg ikke ekspert i stress og skal ikke forsøge at vejlede dig til behandling af din stress. Dertil vil jeg kraftigt anbefale, at du konsulterer din læge – og ligeledes søger hjælp hos en stress-coach.

Jeg vil dog gerne komme med tre gode råd til bekæmpelse af en stresset og travl hverdag. Altså tre gode råd, som kan være med til at fjerne stress problemerne, som er årsag til bumser og uren hud, fra kroppen – således at du minimere bumser og uren hud, når du har travlt og er stresset.

1) Motion kan fjerne stress og bumser

Motion er en fantastisk og simpel måde at komme stress til livs. Først og fremmest er stress en følelsesmæssig lidelse, som kommer af, at man har for mange bolde i luften på en gang. Derfor kan motion afhjælpe dette, fordi man giver sig selv lov til at koble af og tænke på noget andet end forpligtelser.

Desuden er motion rigtigt godt til at få sat ekstra omløb i kroppen og renset blodet ud ved at blodomløbet hæves. I forlængelse af motion, så er restitution EKSTREMT vigtigt. SPECIELT i forhold til stress og travlhed, således at kroppen får hvile og den hormonerne falder i balance igen.

2) Meditation kan fjerne stress og bumser

Meditation er en anden god måde at koble af på i hverdagen og få noget andet at tænke på. Selv små afbræk i løbet af dagen eller om morgen har en positiv virkning på mange personer.

Desuden er meditation ekstremt godt til at styre vejrtrækningen og dermed tvinge pulsen ned, således at kroppen får en pause i lav puls

3) En god nats søvn kan fjerne stress og bumser

Det er ikke for ingen ting, at det hedder skønhedssøvn. Søvn er utrolig vigtigt, for at overvinde stress. Vær ekstra opmærksom på en god nats søvn uden en masse afbrydelser, specielt når du har travlt på arbejde, er stresset og har meget om ørerne. I forhold til at få en godt nats søvn gælder det især om at ramme den dybe søvn og forblive i den. Et rigtigt godt trick hertil er at fjerne alle elektriske apparater – herunder også fjernsyn og mobiltelefon – væk 1-2 timer før sengetid, således at øjne og hjernen ikke er fokuseret på de mange farve, pixels osv. Tjek heller aldrig mails før du skal sove!

Læs istedet et kapitel i en bog – eller endnu bedre lav 15 minutters meditation, for at få pulsen helt ned og tømme hovedet for alle tanker.

I soveværelset, sørg for at der er helt mørkt. Og når du kravler under dynen, så gør det med den pointe straks at lægge dit til at sove.

En rigtig god ide er også at undlade koffein efter kl. 16 – altså ingen kaffe, ingen sort te, ingen grønt te, ingen rød te, ingen hvid te. Urtete kan gå an, hvis det er en beroligende te – som f.eks. kamille te. Spis heller ikke 2-3 timer før sengetid, da dette gør at kroppen har sværere ved at nå den dybe søvn – da kroppen fortsat arbejde på højtryk med at fordøje.

Følger du ovenstående er der ikke noget der forstyrrer eller påvirker dig og du bliver mere mentalt klar til at sove. Det er desuden en god ide for voksne at gå i seng og få 8-9 timers søvn. Du bør desuden være opmærksom på, at du nemmest når den dybe søvn mellem kl. 23-3 – så har du problemer med stress og problemer med at sove, så bør du gå i seng kl. 22 og derfra sove 8-9 timer.

Hvordan kommer jeg bumser pga stress til livs?

Det er naturligvis først og fremmest vigtigt at du forsøger at afhjælpe din stress, hvis du har mistanke om at dine bumser skyldes stress. Ovenstående 3 råd er gode at skabe ro om dig selv, men sørg naturligvis også for at fjerne kilden til din stress – og sørg for at snak med din læge og andre professionelle, som kan hjælpe dig. En rigtig god ide er det også (selvom du måske ikke skal sygemeldes) at tale om at du har for travlt med dine kollegaer og din chef, for at sætte fokus på at de kan hjælpe dig – førend du når ud og bliver virkelig stress-syg.

Dernæst kan du prøve at behandle dine bumser med forskellige produkter – hertil vil jeg da virkelig kraftigt anbefale dig at kigge på min hudplejeserie Danish Skin Care. Den består af 4 produkter – 3 produkter til om aftenen, og af dem bruger du om morgenen. Nemmere bliver det ikke – og du sætter effektivt fokus på at pleje din hud, så du slipper af med dine bumser.

Jeg vil også kraftigt anbefale dig at kigge på følgende guide til bekæmpelse af bumser og uren hud:

Sådan fjerne du bumser – få GRATIS GUIDE her


Mest populære produkter


Mads Timmermann

Ekspert i smuk hud og stifter af Danish Skin Care



Dette indlæg er markeret med